Sahne Fotoğrafçısı Olmak

Sahne Fotoğrafçısı Olmak

Bu güne değin fotoğraf konusunda çok şey yazıldı ve söylendi. Sergiler, paneller, seminerler, sempozyumlar yapıldı. Yeterli olmasa da fotoğraf albümleri yayınlandı. Üniversitelerimizde “Fotoğraf Ana Sanat Bölümleri” açıldı. Ama ne var ki özel konularda ayrıntılı kitaplar ve makaleler yayınlanmadı.

Bu yazıda 18 yıldır bu işi bir meslek olarak yapan birisi olarak deneyim ve birikimlerime dayanarak ana kurallardan ve işin gizlerinden söz edeceğim.

Bale fotoğrafçılığı geniş anlamıyla Sahne Fotoğrafçılığı, kanımca nasıl Sahne Sanatlarının kendine özgü kuralları ve anlatın dili varsa, Bale Fotoğrafçılığının da temel fotoğrafçılık bilgilerinin yanında kendine özgü bir anlatım dili ve teknikleri, zorlukları olan çoğu zaman sanatsal kaygılar taşıyan bir uğraştır. Zevkli olmasına karşın sanıldığı kadar kolay olmayan, özel beceriler, deneyim ve diplomasi gerektiren bir meslektir. Balenin çalışma ortamında bulunmadan, bale derslerini izlemeden, hatta bu insanları tanımadan, fotoğraf çekmek olasıdır; ama bu tür fotoğraf çalışmaları çoğu zaman teknik hatalarla doludur. Bale kampanileri tarafından istenmeyen fotoğraflar ve istenilmeyen fotoğrafçılar, bu tür fotoğrafçılar yeni prodüksiyonlara çağrılmazlar. Sahnelenen herhangi bir yapıttan fotoğraf çekmeden önce izin almalısınız.

sahne-sanati-fotografciligi-2

Bale sanatı, tamamen estetiğe dayanan kendine özgü anlatım dili ve teknikleri olan bir sanattır. Klasik baleye tepki olarak doğan modern dansta da klasik baledeki kadar katı olmasa da kurallar ve anlatım teknikleri vardır. Bale fotoğrafçısının tabi ki bir koreograf kadar veya dansçı kadar bale tekniklerini bilmesi gerekmez. Ama çoğu zaman hareketlerin, duruşların, geçiş hareketlerinin bilinmesi gerekmektedir. Yalnızca hangi filmin veya nasıl bir kamera ve filtre kullanılmasını bilmek bale fotoğrafçılığı için yeterli değildir.

Bir bale eserinde sanıldığı kadar özgür açı kullanamazsınız. Kullandığınız takdirde, kompozisyon açısından güzel bir görüntü verebilir ama bale açısından bir değer ifade etmez. Çünkü çizgi yanlıştır veya prima balerin için olumsuz bir tanıtımdır. Bu tür fotoğraflar sergilenemez ve yayımlanamaz.

Sahneden fotoğraf çekmeden önce kim ve ne için çekim yapacağınıza karar vermelisiniz. Örneğin bu fotoğraflar basın da mı kullanılacak, afiş, poster mi yapılacak, siyah-beyaz mı olacak, pozitif mi, negatif mi çekim yapacaksınız?

sahne-sanati-fotografciligi-3

Özellikle bale temsillerinde flaş kullanmak hem tehlikeli hem de yasaktır. Sahnenin o büyülü atmosferi, dekor ve kostüm cümbüşünü flaş kullanarak öldürmeniz yanında balerin ve baletlerin sakatlanmalarına bile neden olabilirsiniz. Özel çekimlerin dışında flaş kullanmamalısınız. Çok yüksek ASA’lı filmlerle bu sorununuzu çözebilirsiniz. Özellikle Jump, Pürüvet gibi hızlı hareketlerin net fotoğraflarını çekebilmeniz için 125 enstantanenin altına düşmemeye çalışmalısınız.

Sanatçılar her ne kadar profesyonel de olsalar, kamera karşısında kendilerini pek rahat hissetmezler, huysuzlanırlar, hem fotoğraflarının çekilmesini isterler hem de naz ederler. Bunun çeşitli nedenleri olabilir; rolünü beğenmemiştir, kostümünü beğenememiştir, uzaktan çekim yapılmasını isteyebilirler vs. Sahnenin tozunu yutan primadonnasından, prima balesinden bayrak sallayan figüranına kadar herkes kapris yapabilir. Bu gibi durumlarda diplomasi ve dostluklarla sorunları çözümlemelisiniz.

Tüm bunların dışında bale fotoğraflarının seçimini bir uzman kişi ile yapmalısınız. Bunun dışında çektiğiniz negatif ve pozitiflerin laboratuvarlarınızla ilişkilerinizi, diyaloglarınızı sağlıklı kurmalı ve çok fazla şeyler istemelisiniz. Ayakları kesilmiş bale fotoğrafları ve renk düzeltmesi yapılmamış baskılara razı olmamalısınız. Çünkü bu profesyonel laboratuvarlarda negatiflerde renk düzeltme çok kolaydır.

Bu ve benzeri sorunlara karşın bale (dans) fotoğrafçılığını meslek olarak seçtiyseniz, ya da bu konuda fotoğraflar üretmek istiyorsanız, sahnenin her açısının değişik beceriler, büyük bir enerji ve hayal gücü de gerektirdiğini bilmelisiniz. Sahnenin zor ışık koşulları, aksiyon ve dramatik yapısı da eklendiğinde işin sadece “deklanşöre” basmak olmadığı anlaşılır. Ayrıca deklanşöre her basışınız bir fotoğraf demek değildir. Fotoğrafı, önce hayal gücünüzde oluşturacaksınız sonra karanlık oda yâda laboratuvarda realize edeceksiniz. Bu iş, bilgi, beceri, deneyim ve diplomasi gerektiren; rastgele denilemeyecek tatlı bir uğraştır.

Yazar Hakkında

Fotoğrafçılık, Fotoğraf Makineleri, Fotoğraf Ekipmanları Hakkında Bilgi ve Haberleri İçeren Fotoğraf Severlerin Buluşma Noktası.

Benzer yazılar

Yanıt verin.

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.