Bir savaş fotoğrafçısı olarak ömrümün sonuna kadar işsiz kalmayı isterdim. (Robert Capa)

Ben bir amatörüm ve ömrümce de öyle kalmaya niyetliyim. (Andre Kertesz)

En iyi makina en iyi fotoğrafı çekseydi en iyi daktiloya sahip olan da en iyi romanı yazardı. (Ara Güler)

İyi fotoğraf için kurallar yoktur, sadece iyi fotoğraf vardır. (Ansel Adams)

Eğer daha iyi bir fotoğrafçı olmak istiyorsan, daha ilgi çekici şeylerin önünde durmalısın. (Jim Richardson)

Amatörler ekipmanı, profesyoneller zamanı, ustalar ışığı düşünür. (Vernon Trent)

Daha iyi bir fotoğraf makinesi, kalbinde ya da kafanda bir şey yoksa senin için bir şey yapamaz. (Arnold Newman)

Manzara ve Doğa Fotoğrafçılığı

Manzara ve Doğa  Fotoğrafçılığı

Doğa fotoğrafı; doğal bir yaşam alanı içindeki canlı, evcil olmayan hayvanlar ve tarımsal olarak yetiştirilmeyen bitkileri, jeolojik oluşumları ve böceklerden buz dağlarına kadar, doğal sürecin geniş çeşitliliğini tanımlar.

Evcil, kafes içinde saklanan veya her türlü yöntemle özgürlüğü kısıtlanmış hayvanlarla tarımsal olarak yetiştirilen bitkilerin fotoğrafları, doğa fotoğrafı olarak değerlendirilemez.

İnsanlar tarafından değişikliğe uğratılmış bir çevreye uyum sağlamaya çalışan baykuş ya da leylek gibi canlıların oluşturduğu doğa konularıyla; kasırga ve med-cezir dalgaları gibi çevreyi tekrar eski haline dönüştürmeye çalışan doğal güçlerin izlerini taşıyan görüntülerde, insan unsuru en az düzeyde olmak şartıyla kabul edilebilir.

doga-fotografciligi-2-800x490 Manzara ve Doğa  Fotoğrafçılığı

Hangi fotoğrafik araç kullanılırsa kullanılsın, orijinal görüntü fotoğrafçı tarafından çekilmiş olmalıdır. Orijinal görüntüye yapılacak her türlü müdahale ve değişiklik, hataların hafif bir rötuşu ile sınırlı olup, orijinal görüntünün içeriğini değiştirmemelidir.

Manzara fotoğrafçılığı çok daha geniş bir tanım olmasına rağmen; doğa fotoğrafçılığı tanımının dışına çıkan, insan kültürüne ait unsurların (ekili araziler, insan tarafından kültüre alınmış hayvanlar ve mimari yapıtlar, doğadan tamamen uzak, insanların yerleşim birimlerindeki yaşamı gibi) fazlaca yer bulduğu fotoğraflar ise manzara fotoğrafı olarak adlandırılır.

Genel kanı olarak manzara fotoğrafları, diğer fotoğraflara göre elde edilmesi daha kolay ve değersiz olarak görülmektedir. Ancak manzara fotoğrafçılığının kendine göre çok büyük zorlukları vardır ve başarılı bir manzara fotoğrafı son derece etkileyici olabilmektedir.

doga-fotografciligi-3-800x542 Manzara ve Doğa  Fotoğrafçılığı

Fotoğrafçılığın birçok alanında olduğu gibi doğa ve manzara fotoğrafçılığında da ana ışık kaynağı güneştir. Yani ışık kullanımı bu tarz fotoğraflar için de en önemli etkendir. O yüzden çekimlerin, çalışılan konunun anlatımına uygun ışık altında yapılması gerekir. Örneğin doğal güzelliklerin ön planda tutulduğu çalışmalarda, ışığın daha yumuşak olduğu sabahın erken saatleri ve akşam saatlerinin tercih edilmesi kontrast ve renk doygunluğu açısından büyük önem taşımaktadır. Bunun yanında kentsel yaşamı konu alan şehir manzaralarının sert ışık altında görüntülenmesi de etkileyici sonuçlar ortaya koyabilmektedir.

Fotoğraflanacak konu her zaman sabit ve kamera kısıtlı bir hareket kabiliyetine sahiptir. Çalışılacak olan konu ne olursa olsun doğru ışık için doğru bakış açısı belirlenmeli, doğru zaman beklenmelidir. Hatta bazı etkileyici görüntüler yılın belli mevsimlerinde ve belli aylarında ortaya çıktığından ön araştırmalar ve incelemeler yapılmalıdır. Mevsimlere göre çok farklı güzellikler veren farklı yörelere ait fotoğraflar klasikleşmiş gibi görünseler de büyük birikim, emek ve çabanın ürünüdür.

doga-fotografciligi-4-800x496 Manzara ve Doğa  Fotoğrafçılığı

Işık şiddetinin düşük olduğu sabah ve akşam saatlerinde yapılan çekimlerde mümkün olan en derin alanı net olarak kaydedebilmek için kısık diyafram tercih edileceğinden tripot kullanılmalıdır. Manzara fotoğraflarının en önemli unsurlarından biri olan ufuk çizgisinin kadrajdaki yeri çok önemlidir. Sıkıcı ve sıradan bir görüntüye neden olmamak için ufuk çizgisi alt veya üst 1/3 oranında yerleştirilmelidir. O yüzden kadraj konusu bu tür fotoğraflar için çok önemlidir.

doga-fotografciligi-5-800x472 Manzara ve Doğa  Fotoğrafçılığı

Filtreler de manzara fotoğrafçılığının vazgeçilmez ekipmanlarındandır. Bitkilerden, sulardan, camdan, kayalardan gelen yansımaları kesmek, gökyüzünün mavisine doygunluk kazandırmak, dramatik bir etki yaratmak için kullanılan polarize filtreler, yüksek kesimlerde direkt güneş ışığının etkisinden korunmak için UV filtreler, uzun pozlama çalışmalarında ND filtreler ve özel durumlarda kullanılan graduated filtreler manzara fotoğrafçılarının yanlarında bulunması gereken elemanlardır.

doga-fotografciligi-6-800x508 Manzara ve Doğa  Fotoğrafçılığı

Birçok fotoğrafçılık dalı için belirli odak uzaklığına sahip lensler yeterli olurken doğa ve manzara fotoğrafçılığı ultra geniş açıdan, ultra tele objektiflere kadar çok geniş bir odak uzaklığı yelpazesine ihtiyaç duyar.

Bazı belgesel niteliği taşıyan fotoğrafların dışında doğa ve manzara fotoğrafları, fotoğraf sanatının tümü için geçerli olan kompozisyon kuralları göz önünde bulundurularak hazırlanmalıdır.

Yazar Hakkında

Fotoğrafçılık, Fotoğraf Makineleri, Fotoğraf Ekipmanları Hakkında Bilgi ve Haberleri İçeren Fotoğraf Severlerin Buluşma Noktası.

Benzer yazılar

1 Yorum

  1. Kurtbekar Aydın

    Merhaba Sayin Ustadım,
    Bende amatör bir fotoğrafçıyım. Size bir sorum var: Bazi sitelerde, fotoğraf simülatörü var ve bu yazılıma baktım. Diyaframı kısınca perde hızı yavaşliyor veya Perde hızını artırınca diyafram sayısı azaliyor yanı yavaşlıyor. Kısacası birbirinin tam tersi oluyor.Acaba bu özelliğe bakınca; Diyafram ile Perde Hızı ters orantılıdır, diyebilir miyiz?

    Yanıt

Yanıt verin.

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yandex.Metrica