Fotoğrafta Sadelik

Fotoğrafta Sadelik

Bir geziye çıktığımızda, bir deniz kenarına indiğimizde ya da bir toplulukta etrafımızı görüntü demetleri sarar. Aslında bu hayatın her köşesinde vardır.

Fotoğraf bu görüntü demetlerinden alınmış bir parçadır. Fotoğrafta bir anlam yakalamak ancak bu görüntü demetlerinden bir ayıklama yapmak suretiyle mümkündür. Bir yemekte nasıl ki tuz az ise yemeğin tadı olmayacağı gibi yemeğin tuzu çok olursa da yine yemeğin tadı olmak. Yemekteki tadı yakalamak için nasıl ki yemeğin tuzu orta olmalıysa, çevremizdeki görüntülerden seçim yaparken öğeler ne fazla olmalı, nede az olmalıdır. Önemli olan az ve öz öğeyle konuyu en güzel biçimde anlatmaktır.  Kadrajımızı işte bunlara göre belirlemeli, çerçevede dikkati dağıtacak bir unsur bırakmamalıyız. Bunu yaparken konuyu da en güzel biçimde anlatmalıyız.

Fotoğraf makinemizi elimize alıp bir çekim gezisine çıktığımızda, nefesimizi kesen bizi heyecanlandıran bir manzarayla karşılaştığımızda acele etmemeliyiz.(Tabi konu kaçmayacaksa )

fotografta_sadelik_

Öncelikle anlatılmak istenilen konunun dışında kalan, konuda dikkati dağıtan öğeleri kadrajımızdan çıkarmalıyız. Ayrıca konumuzun arkasında kalan öğeler her ne kadar konuyu destekliyor olsa bile genelde fotoğrafta dikkati dağıtır. Dikkati dağıtmayan sade bir arka plan her zaman tercih edilmelidir. Bunu sağlayabilmek için mümkün olduğunca konuya yaklaşmalı ya da tele objektif kullanmalıyız. Unutmayalım ki karışık bir arka fon anlatılmak istenilen konuyu bozabilir. Bu yüzden mümkün olduğunca karışık bir arka plandan kaçınmalıyız.

fotografta_sadelik_3

Fotoğrafta yalınlık, doğru kadrajı ayarlayıp, doğru çerçevelemekle bitmez. Fotoğrafta yalınlığı yakalamak için doğru zamanlamada çok önemlidir. Bazen bu yalınlığı yakalamak için doğru zamanda doğru yerde olmanın yanı sıra sabırla beklemekte gerekebilir.

Bazen görüntüde yalınlığı yakalayamayız. Fotoğrafta değerli olduğu için yazılımla rüküş yapılabilir. Bu düzenleme renklerle, ışıkla oynamaktan ziyade fotoğraftaki görüntüyü kırpma ile yalınlığı sağlayabiliriz.  Unutmadan düzenleme yaptığımız fotoğrafın mutlaka orijinal bir kopyası saklanmalıdır. Fotoğrafta yaptığımız düzenlemeler bazen iyi sonuçlar vermez ve pişmanlık uyandırır. Orijinali de saklamaz isek fotoğrafı komple kaybedebiliriz. Bunun başka bir çözümü de benim de kullandığım Adobe lightrom gibi yazılımlar kullanmak. Bu yazılımlar orijinal dosyada değil kendi önbelleklerine aldığı fotoğraf da düzenleme yaparlar ve her zaman fotoğrafın orijinal haline dönmek mümkündür.

fotografta_sadelik_4

Fotoğrafta yer alan görsel öğeleri kadraja yerleştirirken bu öğelerin geniş bir çerçeve içine alınması gerekmektedir. Örneğin bir denizde kayıklar ve balıkçılar gibi. Bu sayede fotoğrafta yalınlığı yakalamak mümkün olur ve fotoğrafa bakan konuyu daha rahat okuyabilir.

 Fotoğraftaki sadeliği yakalamanın başka bir yolu da, arka planı öldürerek veya konuyu arka plandan ayırmakla mümkün olur. Bazen bunu arka planı bulanık yaparak elde ederiz bazen de arka palana, boş duvar, gökyüzü yada uygun bir fon yerleştirerek sağlarız. Tabi eğer arka plan görüntüye önemli ölçüde zenginlik katıyorsa arka planı da fotoğrafa katmak daha doğru olacaktır.

fotografta_sadelik_7

Fotoğrafta yer alan arka plan bize yalınlığı sağlayan önemli öğelerden biriydi. Peki bu arka planlar nelerdir diye bakacak olursak, sisli hava, yeşil veya sarı tarlalar, deniz , gökyüzü, duvar bu arka planların arasında yer alır. Konuya uyan arka plan konuyu daha net ortaya koyar. Gökyüzü arka planı olan bir fotoğrafta bir kartalın fotoğraflandığını düşünün, işte kompozisyon bu şekilde oluşturulursa fotoğrafta yalınlığı ve kompozisyonu yakalamış oluruz. (Fotoğrafçılıkta Kompozisyon Nedir ? bu yazımızı da mutlaka okuyun.)

Dikkat etmemiz gereken en önemli nokta fotoğrafı sadeleştirelim derken bomboş bir kadraj oluşturmamakta doğru olmayabilir. Sadeleştirme kadrajda yer alan ve konuya hiç uyum sağlamayan bir öğenin kadrajın dışında bırakılmasıdır.

Fotoğraftaki görüntüyü sadeleştirmenin en beğendiğim yolu da alan derinliğinden yararlanılarak konunun arka planının bulanık hale getirilmesi ve ana konunun öne çıkarılmasıdır. Alan derinliğini bildiğiniz gibi diyaframla kontrol etmekteyiz. Diyaframı açarak alan derinliğini azaltıp konunun dışına çıkan arka planı bulanık hale getiririz.

fotografta_sadelik_8

Fotoğraftaki yalınlık fotoğrafa anlam katan görsel öğelerin en iyi şekilde ayarlanmasıyla mümkün hale gelir. Fotoğraf çekerken bunları her zaman aklımızda tutmalıyız. İyi bir fotoğraf iyi bir planlamayla ancak ortaya konur. Unutmayın Ara GÜLER’in dediği gibi fotoğrafı fotoğraf makinesiyle değil beynimizle çekeriz. Işığınız bol olsun.

Yazar Hakkında

Fotoğrafçılık, Fotoğraf Makineleri, Fotoğraf Ekipmanları Hakkında Bilgi ve Haberleri İçeren Fotoğraf Severlerin Buluşma Noktası.

Benzer yazılar

Yanıt verin.

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.